مقاله کامل

بررسی iMac 24 اینچ

 

آی مک جدید فقط 11.5 میلیمتر ضخامت داره و اینقدر باریک هست که سوکت هدفون تو اون جا نمیشه و اپل ورودی هدفون رو کنار دستگاه گذاشته

اپل برای رسیدن به این ضخامت کم برد سیستم و اسپیکر ها رو در حاشیه پایین مانیتور جا داده که گاها طبق سلیقه همه کاربران نیست و فاصله اضافی زیادی ایجاد کرده.

اما با این حال این فضای اضافی پایین مانیتور داره به امضا اپل در آی مک ها تبدیل میشه چون اپل تصمیم گرفت این فضای اضافی رو در نسل دهم آی مک ها نیز حفظ بکنه.

اپل امسال یادی از آی مک های رنگی نسل 2 کرده و آی مک 24 اینچ m1 رو در رنگ های مختلفی ارائه داده. تا کاربران عادی بتونن سیستمشون رو با هر رنگی که دوست دارند تهیه بکنن.

بدنه آی مک یکدست آلومینیومی و مات هست که طراحی iMac رو خیلی مینیمال و جذاب کرده.

 

بررسی iMac 24 اینچ :

 

پورت های iMac

 

متاسفانه اپل پورت های آی مک رو حتی از نسل قبل خودش محدودتر کرده، پشت دستگاه دیگه خبری از USB Type A نیست و حتی کارت ریدر هم نداریم.

تو مدل پایه در پشت دستگاه فقط 2 عدد پورت usb type 4 هست اما در مدل های بالاتر 2 پورت usb type 3 هم اضافه میشه. پورت usb 4 فناوری تاندربولت 3 رو هم پشتیبانی میکنه.

درحال حاضر که این بررسی داره نوشته میشه تو آی مک ام وان از گرافیک اکسترنال پشتیبانی نمیشه!

اما اگر میخواید 2 مانیتور داشته باشید میتونید به کمک همین usb های 4 میتونید یه مانیتور 6k به imac وصل کنید.

 

بررسی iMac 24 اینچ

 

پایه های imac

 

پایه آی مک جدید کمی ضخیم تر شده، اما باز هم شما نمیتونید ارتفاع اون رو تغییر بدید، فقط امکان تغییر زاویه وجود داره.

اما با توجه به طراحی جدید و صفحه نمایش کمی از مانیتور های عادی بالاتر هست که دیگه نیازی به گذاشتن وسیله ای مثل کتاب برای بالا آوردن مانیتور نیست.

سوکت مغناطیسی imac

 

اپل منبع تغذیه رو هم از داخل آی مک جدید بیرون آورده و یک آداپتور 143 وات ارائه شده، آداپتور با یک کابل بافت پارچه ای و یک سوکت مغناطیسی به آی مک وصل میشه که برای اکثر کاربران حس جالبی رو ارائه داده.

یکی از دلایل استفاده از این نوع سوکت مغناطیسی این هست که اگر احیانا چیزی به سیم گیر کرد و کشیده شد سکوت از مانیتور در بیاد و کل آی مک همراه کابل زمین نیوفته.

هرچند با وجود این قابلیت باز هم ما توصیه میکنیم حواستون رو جمع کنید حتی اگر 1 درصد احتمال آی مک تون باشه باید بگم واقعا دردسر بزرگی میشه!

درگاه اینترنتی

 

در مدل های بالاتر iMac اپل درگاه اینترنت گیگابیتی رو هم روی آداپتور گذاشته که با همین کابلی که به سیستم وصل بکنید هم برق داشته باشید و هم اینترنت، عملا دیگه خبری از کلی کابل در پشت سیستم نیست.

 

بررسی iMac 24 اینچ

 

بررسی صفحه نمایش imac

 

با اینکه طول و ارتفاع آی مک با نسل قبل خودش تقریبا یکی هست اما صفحه ش حدود 3 اینچ بزرگتر شده. در نسل دهم آی مک دور تا دور صفحه نمایش سفید هست و حاشیه پایین هم براق و کمرنگ تر از باقی بدنه هست.

همچنین لوگو اپل دیگه در جلوی دستگاه گذاشته نشده و برای همین حاشیه پایین خیلی بیشتر از قبل به چشم میزنه.

صفحه 24 اینچ آی مک از اصلی ترین نقاط قوتش هست که تو بازار مانیتور خیلی سخت میشه یه صفحه نمایش پیدا کرد که بتونه با imac رقابت کنه.

پنل مانیتور 4480 در 2520 پیکسل هست که برابر 4.5K هست که وضوح خیلی زیادی داره و روشنایی و کنتراست واقعا بالایی داره.

این صفحه نمایش میتونه یک میلیارد رنگ رو با وضوح بالایی نمایش بده که باعث زنده شدن رنگ ها میشه.

البته صفحه‌نمایش آی مک کاملاً بی‌نقص نیست، چون کمی نشتی نور در گوشه‌های تصویر داره و مرکز صفحه حدود 20% روشن‌تر از باقی بخش‌ها هست.

همین الان مطالعه کنید 🧲 بهترین سایت خرید گوشی !

کیفیت صدا

 

اپل روی کیفیت صدای آی مک جدید به‌شدت مانور داده. در گوشه‌های پایین مانیتور دو عدد ساب‌ووفر در خلاف جهت هم وجود داره تا جلوی لرزش سیستم گرفته بشه.

اپل از فضای پشت صفحه‌نمایش هم به عنوان محفظه آکوستیک استفاده میکنه که این امکانات باعث شده حاشیۀ اضافی پایین صفحه‌نمایش حداقل تو موضوع کیفیت صدا خیلی کاربردی‌تر باشه و یک صدای عالی رو به گوش ما برسونه.

امروزه شرایطی که باعث شده، اکثر جلسات و کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار بشه اپل روهم به این واداشته که روی بحث وبکم هم به‌خوبی کار کنه.

برای همین وب کم imac فول اچ‌دی شده و به کمک ماژول آی اس بی‌مدل m1 میتونه تصاویر به شدت با کیفیت‌تر و روشن‌تر رو ثبت کنه.

یک مجموعه 3 تایی میکروفن هم روی iMac m1 قرارگرفته که به ادعای خود اپل در حد یک استودیو میتونن عمل کنن و کیفیت صدای خیلی خوبی رو ارائه بدن.

magic کیبورد و موس imac

 

از خود آی مک که بگذریم می‌رسیم به مجیک کیبورد و مجیک موس که فرق آنچنانی با نسل‌های قبلی ندارن، فقط گوشه‌های کیبورد کمی گردتر شده و در مدل‌های بالاتر تاچ آیدی هم اضافه‌شده که دیگه می تونید با اثرانگشت هم وارد سیستم بشید.

چینش کلیدها به‌خوبی انجام‌شده، اما عمقشون کمی کم هست؛ ولی واقعاً لذت تایپ‌کردن شما رو چندبرابر می کنه.

اما متأسفانه امکان تنظیم زاویه روی کیبورد نیست و بصورت معمول می تونید ازش استفاده کنید.

مجیک موس هم‌تغییر نداشته و با توجه به سلیقه افراد و شرایط دستشون برای بعضی‌ها به‌خوبی قابل‌ِاستفاده هست و برای بعضی دیگر ممکن کمی اذیت کنه، اما در کل قابلِ‌انتقاد نیست.

و خبر بدی که وجود اینهداره که مجیک موس و کیبورد هردو مثل قبل شارژ میشن! یعنی شما اگر بخواید موس رو شارژ کنید دیگه قابل‌ِاستفاده نیست!

چون پورت ورودی شارژر دقیقاً زیر موس هست که قابلیت استفاده در هنگام شارژ رو ازش میگیره.

 

بررسی iMac 24 اینچ

 

گرافیک و تراشه

 

عملکرد و بهینگی فوق‌العاده M1 به اپل اجازه داده که تراشه رو بعد از مک بوک ایر ، مک بوک پرو 13 و آیپد پرو حالا بیاره به نسل 10 آی مک.

خود اپل میگه آی مک 24 نسبت به مدل آی مک 21 اینچی تا 85% سی پی یو سریع‌تر و تا 2 برابر گرافیک سریع‌تر داره.

با مصرف تقریبی 16 وات، m1 از پردازنده 45 واتی Core I7 نسل 10 عملکرد بهتری داره.

اپل مدل پایه iMac رو با گرافیک 7 هسته‌ای و مدل دیگه‌اش رو با گرافیک 8 هسته‌ای عرضه میکنه یعنی درواقع گرافیک 8 هسته‌ای m1  با حدود مصرف یک‌سوّم انرژی تقریباً توان محاسباتی مشابه با gtx 165 max q رو داره.

فن imac

 

چیز دیگه‌ای که خود اپل تو سایتش هم به اون اشاره نکرده تفاوت سیستم‌های خنک‌کننده هست. مدل پایه فقط یک فن داره، در حالی که مدل‌های دیگه 2 عدد فن دارند.

پس باید خیلی دقت کنید که عملکرد آی مک با 2 تا فن خیلی پایدارتر هست و این تفاوت‌ها بین مدل پایه و مدل‌های بالاتر کمکمداره زیاد میشن و البته قیمت هم بیشتر میشه.

همونطور که می دونید فرکانس هسته‌های قدرتمند 3، و کم‌مصرف 2 گیگاهرتز هست، تو تست پایداری عملکرد برخلاف مک بوک پرو تا 4-5 دقیقه اول اصلاً افت نداره، اما بعدش حدود 200 مگاهرتز میاد پایین‌تر.

بعد از چند دقیقه فن‌ها شروع به کارکردن کردند و سرعت شون درنهایت به حدود 7 هزار دو در دقیقه رسید! ولی صداش اصلاً آزار دهنده نیست.

بررسی غیر سخت افزاری

 

از صحبت‌های سخت‌افزاری که بگذریم m1 یک پردازنده با معماری Arm هست و به خودی خودش نرم‌افزار x86 رو نمیتونه اجرا بکنه، اما لایه مترجم Rosta عملکرد خیلی خوبی تو تبدیل نرم‌افزار x86 به زبان قابلِ‌فهم m1 داره.

تو کاربری عادی واقعاً سخت پیش میاد که شما متوجه افت خاصی بشید.

اما، برای اینکه بتونید واقعاً از ظرفیت  M1 استفاده بکنید باید برید سراغ نرم‌افزارهایی که برای معماری آرم بهینه‌شده‌اند.

که خوشبختانه تا الان نرم‌افزارهای زیادی با m1 سازگار شده.

مثل مرورگر Edge، Chrome, Spotify, Premier و …

آی مک برای encode سخت‌افزاری یک ویدئو 90 ثانیه‌ای 4k HDR به FullHd روی نرم‌افزار HandBrake به 158 ثانیه زمان نیاز داره، در حالی‌که سیستم‌ای با گرافیک 2060 و پردازنده corei7 10700 این کار رو با 20 ثانیه دیرتر انجام میده.

البته طبیعتاً در تمام کاربری‌ها برتری با آی مک و M1 نیست، مثلاً رندر مدل فول اچ‌دی BMW با نرم‌افزار Blender روی آی مک 320 ثانیه طول میکشه، اما سیستمی که بالاتر گفتیم این کار رو فقط در 72 ثانیه انجام میده.

حافظه و رم

 

متأسفانه اپل تمام مدل‌های پیش‌فرض آی مک رو با 8 گیگابایت رم میفروشه و برای کاربری جدی‌تر کم هست.

حافظه‌های مدل‌های 1300 و 1500 دلاری هم فقط 256 گیگابایت هست که باز ممکنه برای بعضی از کاربران مقدار کمی باشه.

برای اینکه حافظه رو به 512 گیگ و رم روهم به 16 گیگ ارتقاء بدید باید 400 دلار دیگه پرداخت کنید.

اما اگر ترکیب سخت‌افزاری و قابلیت‌هایی که آی مک ارائه داده رو بخوایم در نظر بگیریم جوری هست که نمیتونیم رقیبی براش پیدا بکنیم.

 

بررسی iMac 24 اینچ

 

قیمت

 

اگه قیمت فروش آی مک به قیمت دلاری اون نزدیک بشه به‌جرئت می تونیم بگیم که یک انتخاب ایده آل برای کاربرانی هست که میخوان یکسری کارهای روزمره رو باهاش انجام بدن.

اما با قیمت فعلی تو بازار ایران میتونید یک سیستم با CPU تقریباً برابر و گرافیک قوی‌تر برای خودتون داشته باشید و حتی یک مانیتور 24 اینچ 5K خریداری کنید.

این بود نقد و بررسی iMac 24 اینچ اگر خواستید روزی آی مک بخرید حتماً این مقاله رو دوباره مطالعه کنید تا با امکانات اون بیشتر آشنا بشید و بتونید با سیستم هاش مشابه مقایسه کنید.

منتظر نظرات شما هستیم.

 

بررسی iMac 24 اینچ