مقاله کامل

چرا برای فروش طلا فاکتور می خواهند؟

حتما برای شما هم پیش امده است که برای فروش طلای خود به طلافروشب مراجعه کرده اید و اولین چیزی که طلافروش از شما می خواست، فاکتور طلای شما بود.

از نظر قانونی طلافروشان موظف هستند که در هنگام خرید طلا فاکتور ان را دریافت کنند، در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای شان به بار بیاید و یا حتی پروانه ی کسب انها باطل شود. در ادامه تمام این مطالب را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

gold plated jewelry - چرا برای فروش طلا فاکتور می خواهند؟

فاکتور چیست؟

فاکتور سندی کوچک است که اطلاعات روی ان، مالکین مصنوعات طلا را نشان می دهد. حتما برای شما هم پیش امده است که هنگام خرید طلا توجه زیادی به فاکتور ان نکرده اید اما هنگام فروختن طلای خود، کاملا به ارزش و اعتبار فاکتور ان پی برده اید. چرا که امروزه خرید و فروشی در صنعت طلا و جواهرسازی، بدون فاکتور صورت نمی گیرد.

فاکتور طلا چه بخش هایی دارد؟

یک فاکتور دقیق و درست باید تمام اطلاعات محصول و نیز تمام اطلاعات فروشنده ی جواهر را در خودش داشته باشد. فاکتور از بخش های متعددی تشکل شده است که در ادامه ان ها را برایتان شرح می دهیم:

سربرگ فاکتور

مهم ترین بخش هر فاکتور، سربرگ ان می باشد که باید در ان نام و ادرس و لوگوی مغازه طلافروشی قرار گرفته باشد. همچنین سربرگ باید دارای شماره فاکتور باشد. پس به این موضوعات به خوبی دقت کنید.

مشخصات خریدار

اطلاعات شما همانند نام و نام خانوداگی، شماره تماس، ادرس و … را در این قسمت یادداشت می کنند. همچنین ممکن است طلافروشب کد ملی شما را نیز در این قسمت وارد کند.

نام کامل محصول خریداری شده

طلافروشی باید نام محصول فروخته شده خود را به صورت دقیق در فاکتور بیاورد.

 قیمت روز طلا

از دیگر مواردی که درفاکتور باید ثبت شود، قیمت روز طلا یعنی همان قیمت یک گرم طلای آبشده ۱۸ عیاری که سود و اجرت آن صفر است.

عیار

در این قسمت عیار طلاب خرید شده را می نویسند تا مشکلی برای خیدار پیش نیاید.

فی اجرت

در واقع همان کارمزد است که در مورد هر محصولی ممکن است متفاوت باشد.

 

سود تک فروشی

میزان این سود برای طلافروشان هفت درصد می باشد سود.

متعلّقات طلا

اگر طلای شما دارای سنگ یا قطعات اضافی باشد، در این قسمت ثلت خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده

بر اسای قانون، نه درصد از کل مبلغ به مالیات تعلق می گیرد.

قیمت نهایی پرداختی

در این قسمت قیمت تمام شده نوشته می شود

مهر و امضاء طلا فروشی

مهر و امضای طلا فروشی در فاکتور می تواند اعتبار ان مغازه و فروشنده اش را نشان دهد.

توجه داشته باشید که برخی افراد فاکتور چاپ شده به شما می دهند و برخی هم به صورت دستی فاکتور می نویسند. مهم نیست که فاکتور شما از چه نوعی باشد، مهم این است که تمام موارد بالا را در خودش داشته باشد.

2016 07 28 9037 1469700700. large - چرا برای فروش طلا فاکتور می خواهند؟

فاکتور طلا

هر فروشنده ی طلا و جواهر موظف است که در قبال طلا یا جواهری که به شما می فروشد فاکتوری به شما اعطا کند.

اگر با مغازه یا فروشنده ای مواجه شدید که از دادن فاکتور طفره می روند بهتر است به هیچ عنوان از ان جا خرید نکنید و در صورت لزوم ان ها را به صنف طلافروشان معرفی کنید.

اگر طلایی که می خرید دزدی یا سرقتی باشد و فاکتوری هم برای ان دریافت نکرده باشید، دیگر کسی نمی تواند به شما کمک کند. بنابراین حواس خود را به خوبی جمع کنید.

به عبارت دیگر، فاکتور طلا دست کمی از خود طلا و جواهر ندارد و نگهداری از ان ها، وظیفه ی ما است.

بهتر است فاکتور طلاهای خود را در جایی مطمعن نگهداری کنید همچنین عکس گرفتن از فاکتور ها از جمله مواردی است که می تواند کمک حال شما باشد .

همچنین بهتر است اگر برای کسی هدیه طلا و جواهرات می خرید، فاکتور ان را هم در ان قرار بدهید.

علاوه بر این توصیه ی ما این است که فاکتور های طلا را به صورت جداگانه از خود طلاها نگهداری کنید. اینگونه اگر هر اتفاقی برای طلاهای شما بیفتد، می توانید از طریق فاکتورها، ان ها را پیگیری کنید.

شاید بپرسید که طلافروشان اصلا چه نیازی به فاکتور دارند که این گونه از خرید طلای بدون فاکتور ممانعت می کنند؟

باید بگویم بر طبق قانون اگر طلافروشان طلایی را بدون فاکتور بخرند و بعدا معلوم بشود که ان طلاها دزدی بوده اند، حتی اگر طلافروشان ان طلا ها را ذوب کرده باشند، در صورتی که سارقین به جرم شان اعتراف کنند، برای طلافروشان مسکلات حقوقی و قانونی پیش می اید و چه بسا که ممکن است پروانه ی کسب شان را باطل کنند.

طلای بدون فاکتور خود را چگونه بفروشیم؟

باید بدانید که فروش طلا بدون فاکتور واقعا کار سختی است چرا که کمتر خریدار و طلافروشی اقدام به خرید طلا بدون فاکتور می کند. در واقع اکثرا طلافروشان به هیچ عنوان همچین کاری نمی کنند.

با اینکه اغلب طلافروشان هدف شان از خرید طلای دست دوم شما، ذوب کردن ان است و قصد ندارد که طلای شما را به فرد دیگری بفروشد، باز هم از خرید طلای شما بدون فاکتور امتناع می کنند.

طبیعتا هر ادمی از ریسک و مشکلات قضایی دوری می کند. طلافروشان هم از این قاعده مستثنی نیستند و از هر گونه مشکل قانونی دوری می کنند.

به طور مثال اگر طلافروشی طلایی را بخرد و فاکتوری تحویل نگیرد، چنان چه ان طلا سرقتی باشد و بعدا سارق به دزدی خود اعتراف کند، طلافروش به علت خرید ان طلا و تحویل گرفتنش بدون فاکتور، دچار مشکلات قانونی خواهد شد و یا حتی پروانه ی کسب او را باطل می کنند.

اما با وجود تمام این ها اگر طلای ما فاکتور نداشته باشد، برای فروش ان باید چه کنیم؟

به طور معمول اگر مشتری ثابت یک طلافروشی باشید و یا اینکه طلافروش از اشنایان شما باشد و به شما اعتماد داشته باشد، به خرید طلای بدون فاکتور شما اقدام خواهد کرد.

صدور فاکتور برای جواهرات

همانند که گرفتن فاکتور برای انواع طلا مهم است، گرفتن فاکتور برای جواهرات نیز مورد نیاز است. تنها تفاوت فاکتور طلاها با فاکتور جواهرات در این است که توی فاکتور جواهرات، مشخصات سنگ های به کار رفته در ان نیز مشخصات می شود .

البته باید توجه داسته باشید ک در صورتی که سنگ ها بسیار بزرگ و قیراطی باشند برای ان ها فاکتوری جداگانه نوشته می شود .

سخن اخر

با سپاس از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

حالا دیگر به خوبی ارزش فاکتور های طلا را فهمیده اید. به خاطر داشته باشید که نگهداری از فاکتور های طلا همانند نگهداری از خود طلاها و جواهرات مهم است چرا که امروز طلای شما بدون فاکتورش ارزشی نخواهد داشت.

پس چه در هنگام خرید و چه در هنگام فزوش اهمیت فاکتور جواهرات خود را جدی بگیرید  و حتما از فروشنده بخواهید که به شما فاکتور رسمی و ترجیحا سیسنمی و پرینت شده بدهد و حتما مهر مغازه آن نیز در فاکتور شما درج شده باشد.

75 1 - چرا برای فروش طلا فاکتور می خواهند؟